הקשר בין יצירה לאמנות בתקופות משבר והשפעתה על הנפש, במיוחד דרך ציור מנדלות

האמנות היא כלי עוצמתי לביטוי רגשי וריפוי נפשי, במיוחד בתקופות של משבר וכאב. כאשר המילים לא מספיקות והכאב לא ניתן לביטוי, היצירה הופכת להיות האמצעי להעביר את התחושות הפנימיות, לשחרר את המתח, ולהתמודד עם אתגרים רגשיים. ציור, כתיבה, תנועה, או כל סוג של יצירה, מאפשרים לאדם להתמודד עם רגשותיו הפנימיים בצורה שלמה, מחוץ למילים ולעיתים גם מחוץ לפתחי התודעה המודעת. במאמר זה נבחן את כוחה של האמנות, ובעיקר את השפעת ציורי המנדלות, כדרך לעבור דרך משברים רגשיים ולמצוא דרך חדשה להתמודד עם הקשיים שהחיים מציבים בפנינו.

כשאמנות פוגשת את הנפש – על כוחה של יצירה בתקופות משבר

בזמנים של שבר, אובדן או כאב, ישנם רגעים בהם המילים נגמרות, השכל מוותר, והלב מחפש נתיב אחר כדי לנשום. ברגעים כאלו, האמנות מופיעה לא כמותרות אסתטיות, אלא כצינור חיים של ממש. ציור, כתיבה, תנועה, קול – כל אחד מהם הופך להיות גשר בין המציאות הקשה לבין אפשרות לשיקום, לחסד פנימי, לריפוי.

הפסיכולוג ג'יימס פניבייקר, שחקר לעומק את הקשר בין הבעה רגשית לבריאות, מצא שכתיבה חופשית ואותנטית על רגשות – במיוחד בעיתות קושי – משפרת תפקוד נפשי ואף פיזי. מחקריו הצביעו על ירידה בלחץ הדם, שיפור במדדי חיסון, והפחתת תסמיני דיכאון וחרדה בקרב כותבים. גם בתחום הארט-תרפיה, שהפך בשנים האחרונות לגישה מוכרת בעולם הטיפול, נמצא כי יצירה חזותית מאפשרת גישה ישירה לתת־מודע, עוקפת את ההגנות המילוליות ופותחת מרחב שבו המטופל פוגש רגשות בלתי מדוברים, טראומות מהעבר ותקווה לעתיד.

בתיאוריה ההתפתחותית של דונלד ויניקוט, הרעיון של "מרחב פוטנציאלי" – אותו אזור חופשי של משחק יצירתי בין הפנימי לחיצוני – הוא לב הבריאות הנפשית. יצירה היא למעשה המשך ישיר של אותו מרחב משחקי: היא המקום שבו האדם, גם בבגרותו, שומר על אפשרות לחוות, לדמיין ולרפא.

אך מעבר לכל אלה, אמנות אינה רק פעולה נפשית – היא גם מסע רוחני. בתקופות של משבר, הדימוי העצמי הישן נסדק, ותהליך יצירתי מציע אפשרות לשיח עם העצמי המשתנה. דרך הדימוי, הסמל, הצבע או המילה, הנפש בונה סיפור חדש על עצמה – לא סיפור שקרי או מתחמק, אלא אמת פנימית חדשה, שיכולה להכיל גם את הסדק וגם את האור.

בעולם הקבלה והחסידות, היצירה מתוארת לא רק כצורך נפשי אלא כמעשה אלוהי ממש. האדם נברא בצלם, ובשל כך, כפי שכותב הרב אברהם יצחק הכהן קוק, היצירה היא מימוש של צלם האלוהים שבו. "הצייר, האמן, המשורר, – כולם כוהנים בלא מקדש", כתב. הזוהר הקדוש מייחס לדמיון יצירתי כוח של בריאה ממש – לא רק לשחזר מציאות אלא לברוא אותה מחדש. גם בתורת האר"י, הכוח המדמה נתפס ככלי רוחני עליון שדרכו הנשמה מתקשרת עם עליונים.

ואכן, לא רק מקובלים הבינו את עומק הקשר שבין יצירה לכאב. משוררים וסופרים רבים כתבו על הרגעים בהם היצירה נולדה דווקא מתוך חורבן. "הכאב עושה את השיר", כתבה לאה גולדברגסילביה פלאת’אנה אחמטובה, ואפילו דליה רביקוביץ – כולן הפכו את הסבל האישי לדיו פואטי. רילקה אמר: "עליך לשאת בתוכך כאוס, כדי ללדת כוכב מרקד". הדימוי הזה, של כאוס פנ

ימי שהופך לאור, הוא אולי תמצית פעולת היצירה בתקופות של משבר.

במישור הפילוסופי, ויקטור פראנקל כתב ב"שאלת החיים" כי החירות האנושית האמיתית אינה בבחירה החיצונית, אלא ביכולת לייחס משמעות למצבים גם כאשר אין שליטה. כך, עצם המעשה היצירתי – בין אם הוא קטן, אינטימי ובלתי גמור – הוא בחירה בחיים. שפינוזה ראה ברגש אובייקט שניתן להבין ולעבדו דרך תבונה, ואילו מרטין בובר ראה ביצירה מפגש קיומי בין "אני" ל"אתה" – כלומר, פעולה של נוכחות ואמת, גם כאשר העולם מסביב חרב.

הקשר בין יצירה לאמנות בתקופות משבר והשפעתה על הנפש, במיוחד דרך ציור מנדלות-min

אמנים עכשוויים ויצירה מתוך כאב

האמנים העכשוויים, במיוחד בתחומי האומנות הויזואלית והביצועים, לא מוותרים על ההזדמנות להציג את הכאב האישי שלהם בעבודותיהם. ג'ף קונס, אחד מהאמנים המפורסמים ביותר כיום, אומר כי יצירה היא המקום שבו הוא יכול להתעמת עם רגשותיו הפנימיים ולתעל אותם לכדי יצירה אסתטית שיכולה לעורר תגובות עזות בציבור. עבורו, האמנות היא לא רק אסתטיקה, אלא חווית ריפוי פנימי שעוזרת לו להתמודד עם טראומות אישיות.

לוסי פרנסיס, אמנית עכשווית שמתמחה באומנות חזותית, משתמשת בטכניקות של ציור מנדלות ככלי לביטוי רגשי. היא טוענת כי המנדלה, עם הצורות הגיאומטריות והצבעים, מאפשרת לה להתמקד ולהביא את רגשותיה למקום של הרמוניה פנימית. עבור פרנסיס, המנדלה לא רק מציגה את החיבור שלה לעצמה, אלא גם מציעה שיח עם העולם החיצוני – שיח בו היא מחפשת לרפא את השברים שנוצרו בחייה האישיים.

אמנים אחרים כמו אנג'ליקה קופר מצהירים שיצירת האומנות עבורם היא מקור של תובנה פנימית. קופר, באמצעות יצירותיה המורכבות, מציגה את הכאב וההרס שהיא חוותה בחייה האישיים דרך אלמנטים של חורבן וחדשנות, בהן היא משלבת את הרוחניות וההרס ליצירה של גשר בין עבר לכאן ועכשיו.

אני כיוצרת בעצמי…

אני, כיוצרת בעצמי וצרכנית אומנות אובססיבית, יכולה להעיד על רגעי ריפוי ומצבים מאתגרים בחיי, שהדבר היחידי שריפא וחבש לי את פצעי הלב היה האומנות שלי, ובעיקר ציורי המנדלות. שם באמת חשתי את הריפוי העדין, המדיטטיבי והסלחני כלפי מאורעות החיים. כל מנדלה, כל קו, כל צבע – היה רגע של שחרור פנימי, מקום שבו יכולתי להיות עם עצמי בלי שיפוטיות, ולמצוא איזון מחודש בין כאב לתקווה. היצירה לא רק אפשרה לי להתמודד עם מצבים קשים, אלא גם נפתחה בפניי כמסע של גילוי עצמי וריפוי פנימי.

ניתן לאמר אם כך…

האמנות, מכל סוגיה, לא רק מאפשרת ביטוי רגשי, אלא גם מספקת כלים עמוקים להבנת הכאב והפיכתו לפואטיקה של החיים. היצירה אינה מתקנת את הכאב, אלא הופכת אותו למובן, לנוכח, לפואטי. היא איננה מרפאה את השבר, אלא משמיעה מתוכו שיר. מה שהאומנות מאפשרת, הן בעולם המיסטי והן בעולם העכשווי, הוא מפגש מרפא עם העצמי והכאב. עצם המעשה היצירתי הופך את האדם לנוכח ומעורב – לא רק בכאב, אלא גם באור שממנו תצא היצירה וההבנה החדשה.

שתפו את המאמר:
על הכותבת:
תמונה של אורלית כהן

אורלית כהן

מלווה תהליכים רגשיים ונפשיים לעומק, תוך זיהוי דפוסים חוסמים ויצירת תנועה פנימית לריפוי ולשינוי. מפתחת שיטה ייחודית לפענוח מנדלות ככלי טרנספורמטיבי לעבודה עצמית, חיבור לתודעה והעצמה אישית. אמנית יוצרת בעלת ראייה אינטואיטיבית־חזותית, מנחה סדנאות מנדלות ריפוי בארץ ובעולם – מרחבים של יצירה, תהליך וטרנספורמציה. מפענחת ציורי ילדים ומסייעת להורים להבין לעומק את עולמם הרגשי של ילדיהם וליצור חיבור מדויק ואמפתי. פועלת מתוך אמונה עמוקה שלכל אדם ראוי לחיים של טוב, שמחה פנימית ומימוש אמיתי של דרכו הייחודית.

מאמרים נוספים