" …וכך הלך הזרע ונטמע בין רגבי האדמה הרטובה, מייחל לימים של צמיחה מחודשת"
כוחה של מנדלה בכיתה א'
איך מרחב אמנות הפך למפגש טיפולי לילדים
בית ספר בדרום…(Case study 2020 )
באחד מן הימים בשנת 2020, הוזמנתי ע"י בית ספר יסודי בדרום להנחות שיעורי אמנות וביניהם סדנת מנדלות לקבוצות שונות בבית הספר , המנהלת שהיתה אדם מאוד עמוק ומבין בנפש האדם ראתה לנכון לשלב תוכנית זו במסגרת הלימודים וכך בעצם , הנהלת בית הספר על יועציו והצוות החינוכי קיבל עוד אספקט וזווית ראיה שונה, מהמרחב החווייתי ומאדם שאינו נמנה על שורותיו של החינוך הפורמאלי,
נקודות המוצא שלי כמטפלת ויוצרת אמנות הדהדו כעת כחלק ממערך אלטרנטיבי ומותאם לנפש הילד,
כיתות א ידועות ומאופיינות במספר פרמטרים שבאופן הגיוני ניתן להבינם בשכל הישר , כילדים שחוו עד לא מזמן מציאות שונה בגן ילדים , סדר יום אחר, חווייתי יותר ומאפשר זרימה ללא כללים נוקשים מאוד, נצרכים להתאים עצמם לרוח ,מסגרת נוקשה וסדר יום תובעני יותר,
וכך, בהתאם ,צפים ועולים קשיים, ברמת האינדיבידואל והכלל גם יחד,
אחד המאבקים הקשים ביותר במערכת ובעיקר בכיתות נמוכות ולא מתורגלות דיין הוא לספק לילד גרוי המאפשר לו זמן ארוך יותר לישיבה בכיתה במהלך השיעור, כך משנכנסתי למערכת, עיקר המשאבים הופנו בעצם ליצירת מקור חיוני זה,
פעלתי בטכניקות שונות אשר באו לידי ביטוי באופן ויזואלי, רגשי ונפשי ויצרתי מרחב בטוח לילדים לשהות בו במהלך השיעור,
הסימנים וההשפעה החיובית ביותר לא אחרו להגיע , הילדים החלו לבטוח בי והפכו אותי לשותפה למסע האישי שלהם , נפתחו ושיתפו באורח קסום ביותר, נשאבו אל היצירה המרגיעה והתנועה הפנימית שחוו, כאשר צלצל פעמון היציאה להפסקה, אף אחד לא זע ומש מכיסאו, במקום לשעוט החוצה להפסקה קצרה הם העדיפו להמשיך בתנועה המעגלית והמדיטטיבית, לציור המנדלה, רחוקים מכל המולה בית ספרית,
למותר לציין שביקשו אף להמשיך עוד קצת על חשבון השיעור הבא….
השקט, צלילי המוסיקה, ההכלה, השלווה שהוקרנה בחדר היוותה בעצם בסיס מצויין לבניית מערכות יחסים שונות בין כותלי בית הספר, רוגע ואיפשור להמשיך את השיעורים הבאים באוירה נעימה וחשוב ביותר, שתוך כדי הנחיית הסדנה, זיהיתי מקרים שעל פי פענוח מהיר של המנדלה חשפו בעיה/לקות/חסכים שונים אצל התלמידים, ובעקבות כך הפניתי את תשומת ליבם של הצוות החינוכי/פסיכולוג ביה"ס להמשך טיפול בילד.
אין ספק שחוויה זו האירה את דרכי כעת לחקור אף יותר את נפש האדם, במקרה זה-נפש הילד.


