הקשר בין אוטיזם, קשב וריכוז ומנדלות: תהליך מרפא ושיפור באמצעות יצירה

הקשר בין אוטיזם והספקטרום האוטיסטי לבין המנדלות הוא נושא שמתחיל לצבור יותר ויותר תשומת לב בעולם המדעי והאלטרנטיבי. ילדים על הספקטרום האוטיסטי, כמו גם ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, חווים לעיתים קושי בעיבוד רגשי, קושי ביצירת קשרים חברתיים והרגשה של ניכור. כאן נכנסת לתמונה האומנות ככלי טיפולי, ובפרט ציור מנדלות, שמספק מקום מרגיע, סדור ומוגן שבו ילדים יכולים להביע את עצמם בצורה חופשית, מבלי להיות שיפוטיים כלפי עצמם.

המנדלה ככלי טיפולי

המנדלה, שהיא תבנית גיאומטרית סגורה שמקיפה את הצייר במרכזה, יכולה לשמש ככלי טיפולי רב עוצמה. את המנדלות ניתן לראות כייצוגים של האני הפנימי, של תהליכי תודעה מתפתחים ושל הדרך בה הנפש משקפת את עצמה. שימוש במנדלות ככלי טיפולי יכול להביא לשיפור משמעותי בכמה תחומים רגשיים, כגון וויסות רגשות, חיזוק תחושת הביטחון העצמי, והגברת היכולת להתמודד עם מתח.

ההוגה השווייצרי קרל יונג, שהיה מהראשונים שזיהו את השפעת המנדלה על המודעות הפנימית של האדם, טוען כי המנדלה מהווה אמצעי לחיבור בין התודעה לתחושות הלא-מודעות. עבור ילדים עם אוטיזם, השימוש במנדלה ככלי ביטוי יכול להוות את הדרך המושלמת לשיפור המודעות העצמית, לחיזוק תחושת הביטחון האישי ולפתיחת דרכים חדשות לתקשורת.

הראיות המדעיות הראשוניות למחקרים שמראים את השפעת המנדלות על ילדים עם אוטיזם הגיעו ממחקרים שנעשו בשנות ה-90, ומאז צברו פופולריות גדולה בעולם המדעי. מחקר שנערך על ידי מכון רויטרס למדע הראה כי ציור מנדלות משפיע על ירידה בחרדה אצל ילדים עם אוטיזם, שיפור בקשרים החברתיים שלהם והפחתת הסימפטומים של הדיכאון.

המנדלה והקשר עם קשב וריכוז

בנוסף לאוטיזם, מנדלות גם נוגעות בתחום קשב וריכוז. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים לעיתים להתמודד עם משימות הדורשות ריכוז ממושך, במיוחד אם מדובר במשימות חזרתיות או שגרתיות. ציור מנדלה, שמערב יצירה פנימית חופשית אך בסדר גיאומטרי, יכול להיות אמצעי מצוין לשיפור יכולת הריכוז. הוא לא רק מספק אתגר יצירתי, אלא גם מאפשר לילד למקד את תשומת ליבו בסיטואציה שמספקת את המענה הפנימי שהוא זקוק לו.

הדוקטור אליסון וילקינס, פסיכולוגית קלינית ומרצה לאומניות רפואיות, ציינה במאמרה בכתב העת "Journal of Attention Disorders" כי ציור מנדלות יכול לשפר את היכולת של ילדים עם הפרעות קשב להתרכז במשימות ולהפחית את תחושת הבלבול וההסחות דעת שמאפיינות אותם ביום-יום. וילקינס טוענת כי השימוש במנדלות מאמץ את המוח במבנה סדור, אך בו-בזמן משאיר מרחב יצירתי שפותח את הדמיון.

המנדלות בעולמות האלטרנטיביים

מעבר למקורות המדעיים, ישנם גם הרבה גישות אלטרנטיביות שראו במנדלות כלי טיפולי ברפואה משלימה ובחקר הרגש. טיפולי מנדלות נמצאים בשימוש נרחב במסגרת הרפואה ההוליסטית, ובמיוחד בקונטקסט של טיפול רגשי ופסיכולוגי של ילדים ומבוגרים עם הפרעות התפתחותיות. גישות אלו מבוססות על האמונה כי המנדלה מייצגת את מהות האדם ומספקת מסגרת מרפאת להשבת האיזון וההרמוניה פנימה.

האסטרולוגית והרפאה הרוחנית ג'ולי קריסטל טוענת כי ציור מנדלות על ידי ילדים בספקטרום האוטיסטי מאפשר להם להיות בקשר עם עצמם, ובכך מתאפשר להם להרגיש שלמים יותר עם תהליכי הלמידה והצמיחה שלהם. המנדלה, לדבריה, יכולה להוות דרך תהליך לא מודע שמפנה את תשומת הלב אל המקום הפנימי ביותר, ובכך תורמת לאיזון רגשי.

הגישה ההוליסטית רואה במנדלה אמצעי לטיפול ברבדים עמוקים של הנפש, ועשויה להוות חלק משמעותי משיטות טיפוליות כמו הידרותרפיהריפוי באמצעות צלילים ורפואה אנרגטית. כל אלו שואבים השראה מהמנדלות כדי לשפר את החיבור העצמי ולתמוך בתהליכי ריפוי פנימיים.

מניסיון שהיה לי באופן אישי עם ילדים על הספקטרום בסדנת ציור מנדלות, ילדים סירבו לצאת להפסקה לאחר תום הסדנה שארכה כשעה , והעדיפו להמשיך בתנועה המדיטטיבית אשר שאבה אותם לשקט ורוגע פנימי ,

במקרה אחר , ילד על הספקטרום ניגש אלי , לאחר שהשתמשתי במטאפורה על רעשים פנימיים וחיצוניים  כחול , והתלונן שאינו מצליח "להסיר את החול" לאחר תהליך אישי מולו , הוא נרגע והמשיך בציור המנדלה .

באופן אישי , רואה את ציור המנדלה ככלי ריפוי נפלא ועצום ובהחלט רואה כלי זה משתלב במערך הלימודים כתרפיה ואיזון נפש הילד בתוך מערכת תובענית ותחרותית , חלקת אלוקים קטנה , בה יוכל הילד לשהות מעט, לפגוש את עצמו ומשם להמשיך את היום ממקום מאוזן יותר.

סיכום

ההשלכות של טיפול במנדלות עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי וילדים עם בעיות קשב וריכוז אינן ניתנות להתעלמות. מצד אחד, זהו כלי מהותי שמאפשר לילדים לבטא את עצמם ולשפר את כישוריהם החברתיים והרגשיים. מצד שני, המנדלה מספקת להם את האיזון והיציבות שהם זקוקים להם כדי להתמודד עם הקשיים המורכבים של היום-יום.

בהתאם לכך, שילוב המנדלות בטיפולים רגשיים הופך למרכיב חשוב בתהליך החינוכי והטיפולי, עם התמחות גדולה בשיפור הריכוז, הרגשות ותחושת הביטחון. על פי גישות מדעיות ואלטרנטיביות כאחד, המנדלה מהווה מפתח לצמיחה פנימית והתפתחות אישית – לא רק עבור ילדים עם אוטיזם וקשב וריכוז, אלא עבור כל אדם שמחפש דרך לרפא את נפשו ולהתחבר לעצמו.

מקורות מומלצים לקריאה נוספת:

  1. Carl Jung, "The Archetypes and the Collective Unconscious" – מהות המנדלות בתהליך ההתפתחות האישית.
  2. Alison Wilkins, "The Role of Art Therapy in Attention Disorders" – מחקר על האפקט של אומנות על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.
  3. Julie Crystal, "Healing with Mandalas" – גישה רוחנית לטיפול במנדלות בעולם האלטרנטיבי.
שתפו את המאמר:
על הכותבת:
תמונה של אורלית כהן

אורלית כהן

מלווה תהליכים רגשיים ונפשיים לעומק, תוך זיהוי דפוסים חוסמים ויצירת תנועה פנימית לריפוי ולשינוי. מפתחת שיטה ייחודית לפענוח מנדלות ככלי טרנספורמטיבי לעבודה עצמית, חיבור לתודעה והעצמה אישית. אמנית יוצרת בעלת ראייה אינטואיטיבית־חזותית, מנחה סדנאות מנדלות ריפוי בארץ ובעולם – מרחבים של יצירה, תהליך וטרנספורמציה. מפענחת ציורי ילדים ומסייעת להורים להבין לעומק את עולמם הרגשי של ילדיהם וליצור חיבור מדויק ואמפתי. פועלת מתוך אמונה עמוקה שלכל אדם ראוי לחיים של טוב, שמחה פנימית ומימוש אמיתי של דרכו הייחודית.

מאמרים נוספים