הילדים של היום נושאים עימם רגישות יוצאת דופן, עומק רגשי ותודעה שנדמה כאילו נולדה עם זיכרון. הם קולטים הכל – את מה שנאמר וגם את מה שלא, את התחושות שמרחפות בחדר, ואת הדקויות שבין המבוגרים שסביבם. פעמים רבות, המצוקות שלהם מבקשות מאיתנו להקשיב – לא רק להתנהגות, אלא גם למה שמעבר לה.
מאמר זה נכתב מתוך רצון לפתוח פתח להבנה אחרת, עמוקה ורחבה יותר של עולמם הפנימי של ילדים. הוא משלב בין הגישה האיזוטרית, המתבוננת בילד כנשמה במסע, ובין עקרונות מן הקבלה היהודית, הרואה בילד שליח של תיקון, אהבה וריפוי.
המאמר אינו מציע שיטה טיפולית מסוימת, אלא מציג מבט רוחני־רגשי המשלב בין תודעה, יצירה, מגע אנושי ועבודה עם שדה הנשמה. הוא מיועד להורים, מטפלים, מחנכים – ולכל מי שמרגיש בילדים של היום משהו שמבקש גישה חדשה.
🌟 טיפול רגשי אצל ילדים בגישה האיזוטרית: חיבור לעומק
הנשמה 🌟
בעולם שבו הקצב מהיר, המציאות משתנה והמסכים מקיפים אותנו מכל עבר – ילדים נחשפים למידע, לרגשות ומתח רב מוקדם מהצפוי. פעמים רבות, הקשיים הנראים לעין הם רק סימפטום לשכבות עמוקות יותר של מצוקה פנימית. כאן נכנסת לתמונה הגישה האיזוטרית, המאפשרת מבט רחב ורחום אל עולמו הפנימי של הילד, הרבה מעבר למה שניתן לראות על פני השטח.
הגישה מבוססת על הרעיון שהאדם אינו רק תוצר של הגנטיקה והסביבה, אלא ישות רוחנית במסע מתמשך. כפי שאמר קרל יונג:
"Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate."
(עד שלא תביא את הלא־מודע למודע – הוא ינהל את חייך, ואתה תקרא לזה גורל).
🌀 מהי גישת הטיפול האיזוטרית בילדים?
ביסודה, הגישה האזוטרית שואבת השראה מתורות עתיקות, מיסטיקה, אנתרופוסופיה, ומחקרי תודעה בני זמננו. היא רואה את הילד כנשמה שבחרה להגיע לעולם הזה עם מסע מסוים – עם שיעורים, חוזים נשמתיים, ולעיתים אף עם "מטען" רגשי־קרמתי.
הגישה האזוטרית מאפשרת למטפל לזהות קשרים בין דפוסי התנהגות עכשוויים לבין תכנים לא מודעים – כגון טראומות מההריון, מצבים אנרגטיים בבית, או אפילו חוויות טרום־לידתיות.
הביולוג התאי ד"ר ברוס ליפטון מדגיש:
"ילדים סופגים את האמונות של ההורים כבר מרגע הרחם – הם מתכנתים את תת־המודע מתוך הסביבה."
בגישה זו הילד הוא לא בעיה שיש לפתור, אלא ישות חיה, מתבוננת, רגישת־יתר לעיתים, הנושאת עמה ידע נסתר של הנשמה. לעיתים, הוא רק מבקש הקשבה במקום שבו העולם התרגל לתקן.
🌱 מטרות הטיפול
מעבר להתמודדות עם סימפטומים כמו חרדה, כעס או הסתגרות – מטרת הגישה האיזוטרית היא לאפשר ריפוי שלם:
- איזון שדה האנרגיה של הילד.
- שחרור רגשות מודחקים בצורה בטוחה ולא שיפוטית.
- חיזוק תחושת הזהות הפנימית והאמונה בכוחותיו.
- יצירת קשר חי, נוכח, עם המהות הרוחנית שבתוכו.
הפילוסוף ג'ידו קרישנמורטי אמר:
"זה לא סימן לבריאות להיות מותאם לחברה חולה."
גישת הריפוי כאן איננה נועדה להכניס את הילד לתוך תבנית – אלא לשחרר אותו מדפוסים שאינם שלו.
מניסיוני עם ילדים, ילדים ביטאו תסכול/כעס/פחד/דאגה דרך הציורים, שם מומעים כל הרגשות הללו,
זכורה לי ילדה אחת עם פחדים קשים מאוד מול האם, סוג של חרדה כאשר האם הייתה מופיעה (כמובן שלא לפני ששללתי פגיעות מסוג אחר ) הילדה בקשה ודרשה בכל תוקף לצלם את הציור ולשלוח לאימה…תמהתי… אם היא לוקחת את הציור ממילא הביתה, מה מונע ממנה להראות לאם את הציור בבית ?
הסתבר , שהאם כ"כ היתה עסוקה במסכים ובטלפון שכמעט ולא התפנתה לטפל בילדה שלא לדבר על יחס והתייחסות לציור הפיזי עצמו ("אמא כל היום בטלפון..כך היא תראה את הציור") מיותר לציין שהתעקשה לא לקחת את הציור "שמרה אותו בכיתה" בטוח יותר….
מקרה אחר של ילד , שלאור זמן התעקש "לא לצייר" ,ההתעקשות הראתה סימני מצוקה שאותם היה צורך לבדוק מקרוב יותר,
לאחר מס. שיחות עם הילד, התברר שהאם נהגה לזרוק טרם כניסתם הביתה את כל העבודות בפח המיחזור , הילד חש תחושות של בגידה , חוסר הערכה, אי נראות, ואי קיום ,
מקרים אלו באים לציין לא רק את שיטת הטיפול בילד , אלא מנעד רחב יותר של תפיסה אזוטרית לגבי הילד, המטען שהגיע איתו לעולם , העבודה הפנימית שהיתה מוטלת עליו ישות נצחית בעולם זה דווקא מול הורים אלו ( שיטת נקודת האמת איתה אני עובדת בטיפולים רגשיים)
🎨 כלים בתהליך הטיפולי
העבודה בגישה זו נעשית ברובד עדין, חווייתי, לא שיפוטי, הכולל:
- ציור אינטואיטיבי ומנדלות – המנדלה מאפשרת שחרור רגשי וחיזוק תחושת סדר והרמוניה. היא מפת תודעה עתיקה שבאמצעותה הילד מבטא את עולמו הפנימי ללא צורך במילים.
- דמיון מודרך – כלי שמחבר את הילד לעולמות פנימיים, לריפוי, להרגעה ולמפגש עם משאבים.
- קלפים טיפוליים וסימבוליים – מסייעים להציף תכנים לא מודעים ולדבר את שפת הדימוי שמובנת לנפש.
- שיחה עדינה והקשבה פעילה – בניית אמון, יצירת תחושת שייכות וביטחון.
- עבודה אנרגטית – איזון של מרכזי האנרגיה בגוף (צ’אקרות), והחזרת הרמוניה לתדר הכללי של הילד.
- ליווי והדרכת הורים – כי הילד הוא חלק משדה רגשי־משפחתי. לעיתים השחרור העמוק מגיע דרך שינוי אצל ההורה.
🕯️ הגישה הקבלית: הנשמה כשליחה, ההורים כבחירה נשמתית
המסורת הקבלית מוסיפה רובד עמוק ורחב במיוחד להתבוננות בילד – לא רק כישות מתפתחת, אלא כנשמה עתיקה, הבוחרת לרדת לעולם הזה לצורך תיקון, לימוד וצמיחה.
על פי הקבלה, הנשמה אינה נשלחת לעולם במקרה – אלא בוחרת את הזמן, המקום, המשפחה וההורים שדרכם תוכל לממש את ייעודה הרוחני. גם אם נולדת לתוך אתגרים רגשיים או סביבות מורכבות – זוהי בחירה נשמתית עמוקה, חלק מתהליך תיקון שלם.
הרב אשל"ג מלמד:
"הנשמה יורדת לעולם הזה מתוך רצון להשלים את תיקונה – דרך קשרים, ניסיונות, כאב ואהבה."
הקשרים בבית – עם האם, האב, האחים – אינם מקריים. הם נובעים מתוך חוזה נשמתי עתיק ומייצרים קרקע לתיקון הדדי. הילד לא רק זקוק לאהבת ההורה – הוא גם לעיתים שליח שמביא ריפוי אל תוך השושלת כולה.
ספר הזוהר מלמד:
"הכול קשור ברזים עליונים – לאדם אין חלק מקרי בחייו, וכל קשר הוא שליחות ונתיב לתיקון."
✨ שילוב הגישה הקבלית בטיפול הרגשי
כאשר משלבים את הגישה הקבלית עם הכלים האיזוטריים, נוצר שדה ריפוי רך, מכיל ועמוק. הילד לא נתפס כבעיה שצריך לפתור – אלא כישות שמבקשת להתחבר למהות שלה, לנשמה שלה, ולשליחות שהיא נושאת.
הטיפול מציע גם להורה מקום של התבוננות:
מה הילד הזה בא ללמד אותי? אילו תדרים בבית מבקשים להשתנות?
הרב קוק כתב:
"האדם צריך לראות את עצמו ואת חייו לא רק כפי שהם – אלא כפי שהם ראויים להיות."
זוהי תכלית הריפוי – לעורר מחדש את הראוי, את השלם, את השקט הפנימי שקיים בכל נשמה, קטנה כגדולה.
🌺 לסיכום
הגישה האיזוטרית־קבלית לטיפול רגשי בילדים פותחת שער לריפוי עמוק, נשמתי.
היא מכירה בילד כישות עתיקה ונפלאה, עם ייעוד ייחודי – ומעניקה לו את המרחב להיות מי שהוא באמת.
לא מדובר רק בטיפול – אלא באקט של אהבה, של נוכחות, של הקשבה אל ניגון הנשמה.
היא מזמינה את ההורה להרחיב מבט, לראות את הילד לא רק כ"שלו" – אלא כנשמה של אור, שמביאה מסר, שינוי, וריפוי.
כפי שאמר רבי נחמן מברסלב:
"הנשמה יורדת לעולם כדי לתקן – אבל גם כדי לאהוב."
🔹 הבהרה
מאמר זה נכתב מתוך גישה אישית־רוחנית, והוא מבקש להציע נקודת מבט עמוקה ואוהבת על עולמם של ילדים.
אין הוא מהווה המלצה טיפולית מוסמכת או תחליף לאבחון מקצועי, אלא הזמנה להעמיק ולהתבונן בדרכים נוספות על הקשר בין הילד לעולמו הפנימי והרגשי.
מוגש באהבה מתוך הילדה שבי💚


